KPI, key performance indicators, zijn je belangrijkste indicatoren om de prestaties van je bedrijf te meten. Daaruit volgt dat KPI management de beste manier is om de prestaties van je bedrijf te verbeteren. Want het kan altijd beter, en in de wereldwijde concurrerende markt van tegenwoordig, is het nodig om steeds beter te presteren. KPI management is dus een belangrijk onderdeel van je bedrijf.

Analyseren van KPI’s

KPI management betekent het analyseren van je KPI’s. Welke performance gaat goed, welke minder, en wat kun je eraan doen? Wat zijn de sterke punten van je bedrijf, en wat zijn de minder goede punten?  En waar moet je op inzetten om nog beter te presteren? Heeft het zijn om in te zetten op de minder goede performance, of moet je juist zorgen dat de best presterende onderdelen meer op de voorgrond komen? Door de KPI’s te analyseren, kun je hier voorspellingen in doen, en een goed beleid uitzetten

Belangrijke kritische succesfactoren

Ieder bedrijf heeft veel succesfactoren, die alle onderling samenhangen. Maar wat zijn nu de meest kritische succesfactoren (KSF’s)? Van welke succesfactor is het belangrijk, het verloop te meten? Met andere woorden: van welke KSF’s ga je uit voor je KPI’s? Dat deze keuze belangrijk is, spreekt vanzelf. Door de juiste keuze te maken, kun je je bedrijf beter laten presteren, en doe je dat niet, dan kun je in het ergste geval zelfs blokkades opwerpen. Dus zorg dat je een goede keus maakt!

KPI dashboard

KPI gebruikenHeb je die keus eenmaal gemaakt, dan kun je een KPI dashboard opzetten. Als je het goed doet, kun je dan in één oogopslag zien, hoe je bedrijf presteert. En dat is belangrijk, want dan kun je op het juiste moment je conclusies trekken, en de juiste beslissingen nemen.

Zorg daarom dat je dashboard overzichtelijk is. Kies niet teveel KPI’s uit, en zorg dat de gegevens er goed uitspringen.  Dan is een KPI dashboard een geweldige ondersteuning voor je bedrijf!

Key performance indicator gebruiken