Iedereen krijgt bij voertuigen of machines wel een keer te maken met de montage van een kruiskoppeling. Als een kruiskoppeling speling heeft is het tijd om deze te vervangen. Vaak is montage van een nieuwe kruiskoppeling noodzakelijk omdat tijdens langdurig gebruik geen of te weinig olie is toegevoegd voor een optimale werking.

Verder is het monteren van een nieuwe kruiskoppeling natuurlijk noodzakelijk in het geval van slijtage en ouderdom. De kruiskoppeling treffen we in bromfietsen en auto’s, maar ook in de industrie en scheepvaart. Bedenk voordat je begint met een kruiskoppelingen bestellen en bevestigen of je voldoende kennis en kunde hebt om deze klus te klaren. Als dat zo is, lees dan het artikel rondom het thema een kruiskoppeling monteren doe je zo.

Allereerst tips voor het demonteren van een kruiskoppeling

  1. Een kruiskoppeling bestaat meestal uit een kruisje met vier cupjes voor de lagers. Deze cups zitten vastgeklemd in de assen en moeten er vaak behoedzaam maar ook met flinke kracht worden uitgehaald om de kruiskoppeling te demonteren.
  2. Denk hierbij eraan om de assen te nummeren met bijvoorbeeld briefjes, want ze moeten in precies dezelfde volgorde worden teruggeplaatst. Als dit niet gebeurt krijg je na de montage van de koppeling mogelijk te maken met getril en een onstabiele constructie.
  3. Daarna moet je de clipjes van de borging verwijderen.

  4. Vervolgens ga je met behulp van een drevel en misschien een hamer het onderste cupje eruit halen. Mogelijk gaat dit het beste als hij klem zit in een bankschroef.
  5. Draai later op dezelfde manier de cup ertegenover eruit met een kleine drevel. Als dit gedaan is kan in de regel het kruis eruit worden gehaald.

Een kruiskoppeling monteren doe je zo: 6 stappen

  1. Druk een gelagerd cupje in de as en vervolgens het kruis.

  2. Plaats dan een ring voor de borging achter de gelagerde cup.

  3. Plaats daarna de tegenovergestelde gelagerde cup, bij voorkeur als alles klem zit in een bankschroef.

  4. Contoleer dan of een goede rotatie mogelijk is voor het kruis. Doe hetzelfde voor de andere gelagerde cups.
  5. Het plaatsen van de cups luistert vrij nauw, dus werk zorgvuldig. Zorg dat je bij de plaatsing niet elke verbinding muurvast bevestigt. Draai alles op halve kracht aan, zodat als later alles perfect is afgesteld het een definitieve bevestiging krijgt.
  6. Denk eraan om alles voldoende te borgen en controleer alles goed. Als dat zo is kun je de rubbers afdichten en ben je in principe klaar met het monteren van de kruiskoppeling.